Sun Parametric Board Computer v1.1

Sun Parametric Board Computer v1.1
Razem głosów: 10 co stanowi: 100% całości.

Ten niewielki projekt ma na celu usprawnienie codziennego życia z naszym samochodem. Podstawowym celem jest unowocześnienie i ożywienie kokpitu jednak umożliwia wiele więcej … Pomimo iż prezentowany został ustalony dla MG ZS  , układ  będzie pracował w każdym pojeździe .:)

Układ powstał w oparciu o mikrokontroler ATmega32, którego popędzam kwarcem 16MHz, oraz o znany i lubiany układ RTC jakim jest PCF8583P  jak również popularny DS18B20. Dane są prezentowane na LCD ze sterownikiem HD44780 o organizacji 2 wiersze po 16 znaków. Program napisany w AvR GCC .

Całość jest obsługiwana przy pomocy 3ch klawiszy :

  • Plus (+)
  • OK
  • Minus (-)

dzięki czemu można ustawić aktualny czas , datę oraz zmieniać ekrany danych na których są prezentowane różne informacje o których za chwilę …


Funkcje


Podstawową funkcją SunPBC jest zastąpienie fabrycznego zegarka w samochodzie :)

Prezentując nie tylko aktualną godzinę , ale również datę ..   w zdecydowanie nowocześniejszy sposób, a sekundnik ożywia całość dodatkowo. Oczywiście kolor LCD należy dobrać do podświetlenia kokpitu tak by stanowił integralną całość.

Teraz skupmy się na funkcjach pozostałych, poza zegarkiem:)

  • Pomiar temperatury zewnętrznej DS18B20
  • Ostrzeżenie o możliwości wystąpienia gołoledzi
  • Voltomierz  z ostrzeżeniem o nie sprawności układu ładowania i rozładowaniu akumulatora
  • Wskazanie ilości dostępnego paliwa w zbiorniku
  • Wyświetlanie statystyk prędkości , minimalna , średnia , aktualna i maksymalna
  • Licznik dzienny przejechanych km
  • Chwilowe spalanie w l/100km
  • Średnie spalanie w l/h
  • Średnie zużycie paliwa w l/100km w przejechanym odcinku
  • Logo startowe
  • Sygnalizacja klawiszy i innych ostrzeżeń sygnałem dźwiękowym „BEEP”

To na tą chwilę tyle , z funkcji dostępnych w wersji 1.1 istnieje też możliwość zainstalowania modułu WIFI lub BT  i monitorowanie jak też i tworzenie statystyk jazdy przez jakiś serwer z bazą danych , ale to może kiedyś …

Jest tez przewidziana opcja sterowania dowolnym urządzeniem za pomocą przekaźnika .


Działanie w instalacji samochodu :


„Komputerek” rozpoznaje włączenie zapłonu oraz uruchomienie silnika. Jest to istotne gdyż decyduje o dostępności informacji co przedstawia się następująco:

—-> Włączony zapłon:

Tu dostępne są tylko następujące funkcje :

  • Prezentacja DATY i Godziny
  • Prezentacja Godziny i temperatury zewnętrznej  oraz napięcia akumulatora i ilości dostępnego paliwa w baku oraz informacja o wyłączonym silniku
  • Menu Ustawień

—–>  Kasowanie pamięci licznika dziennego

—–> Ustawienie daty i czasu

—–>  Informacje o ilości dostępnego paliwa w zbiorniku

——>  Silnik uruchomiony

Tu dostępne są wszystkie funkcje komputerka z wyłączeniem Menu USTAWIEŃ  gdyż niema sensu podczas jazdy wprowadzania tam zmian.

Widok na płytkę PBC.


POŁĄCZENIA w INSTALACJI SAMOCHODU


  • ZASILANIE  —> Z dowolnego miejsca przed stacyjką
  • PB1  –> Zapłon ON   — dowolne miejsce +12V po stacyjce np. z zasilania RADIA
  • PB0 –> czujnik oleju  — np do kontrolki ciśnienia oleju której wyłączenie sygnalizuje pracę silnika
  •  PB2 –> przycisk (+)
  •  PB3 –> przycisk (-)
  •  PB4 –> przycisk (OK)
  •  PB7 –> do wtryskiwacza na 1 cylindrze
  •  PA1 –> sygnał wyjściowy z czujnika zbiornika paliwa

UWAGA !!!

Połączenia z instalacją samochodu wymagają dopasowania poziomu napięcia 12V do możliwości mikrokontrolera , np nie pokazywanym układem SunPReduction zaprojektowanym właśnie do podłączeń w instalacjach 12 i 24V oraz nie wprowadzającym zakłóceń w działaniu układów zarówno pojazdu jak i dołączanych.


 

Na tą chwilę to wszystkie dostępne fjuczery dostępne w oprogramowaniu v1.1

Na tą chwilę filmik prezentujący działanie na „stole”  pozostało jeszcze trochę pracy i uporządkowanie wyświetlanie informacji na kolejnych ekranach z danymi.

Jeśli ktoś jest zainteresowany proszę o informację w komentarzach lub Emailem.