Visual C# — wersja aplikacji

Visual C# — wersja aplikacji
Razem głosów: 14 co stanowi: 94.29% całości.

mlfw3629-4c3

Przygotowanie nowej wersji naszej aplikacji postępuje zawsze szybko, ale kłopotliwe dla wielu jest przygotowanie wygodnego mechanizmu informowania o wydaniu i możliwości pobrania jej. Tu można skorzystać wprawdzie z mechanizmu PUBLISH  dostępnego w Visual Studio, co opiszę przy okazji.  Tym razem opiszę jednak mechanizm który jest bardzo prosty i jednocześnie bardzo wygodny ….

Przede wszystkim zaczniemy od założenia strony internetowej lub przynajmniej samego serwisu www gdzie będziemy przechowywać plik tekstowy zawierający numer aktualnej wersji. Plik ten ma kluczową rolę i dlatego też powinien być umieszczony w głównym folderze naszej strony lub serwisu www  np. nasz do testu będzie się nazywać:

update.txt :)

Zatem załóżmy że nasza funkcja sprawdzająca wersję programu ma za zadanie:

  • pobrać numer wersji z internetu
  • porównać go z numerem wersji programu
  • jeśli są takie same:                                                                                                           – wyświetlić informację o Aktualności programu
  • jeśli są różne :                                                                                                                   –  wyświetlić informację o nowej wersji  programu                                                         –  umożliwić pobranie nowej wersji programu

Wygląda prosto prawda ??  Dobrze narysujmy więc sobie blokowy algorytm działania programu. Nie nie jest to konieczne , ale dla początkujących wiele wyjaśni taka wizualizacja działania:

Przechwytywanie

Jak więc widać bardzo proste założenia i całość wygląda też banalnie. Oczywiście ponowne sprawdzenie następuje przy starcie programu gdyż zakładam że aktualizacja wymaga podmiany pliku.

Zatem tworzymy nowy projekt WindowsForm – wiecie jak , nazywacie sobie jak chcecie i dodajemy  do naszej formy  Label , i  link label  :) to wystarczy  do naszego testu.

Na początek na naszym serwerze umieszczamy nasz plik z wersją zdalną  czyli np: update.txt , który zawiera numer wersji zdalnej …. w tym pliku będziemy zmieniać wersję programu gdy będzie gotowa.  Nasz zawiera  wpis  1.00

Przechwytywanie

Po umieszczeniu pliku na serwerze powinniśmy móc mieć do niego dostęp bezpośredni np przez wpisanie w przeglądarkę  www.nasz_adres.pl/update.txt

Teraz przystępujemy do pisania naszego programu. Oczywiście na początku dopisujemy:

By zrobić to najprościej i najszybciej zaczniemy od przygotowania stringa, który będzie przechowywać wartość równą wersji naszego programu. Czyli w :

public partial class  Form1 :form {  wpisujemy:

W tym miejscu będziemy wprowadzać numer wersji naszego programu ….

teraz przechodzimy do funkcji :

public Form1()  { ,  w której wpisujemy kod:

W ten sposób pobierzemy nasz plik update.txt  i jego zawartość przypiszemy do stringa  o nazwie źródło  prawda , że proste ??  Zawartość pliku możemy już wyświetlać w dowolnym miejscu , ale nie o to nam chodzi w tej chwili i do tego wrócimy. Zatem jedziemy dalej . Teraz stworzymy pętlę w której sprawdzimy czy nasze wersje są zgodne czy nie:

Jak widzicie to banalny mechanizm … nasze  wersje  zostały przypisane do stringów  :

  • wersjaLokalna    – to co wyświetlamy w programie
  • wersjaZdalna      – to co pobraliśmy z pliku  update.txt

następnie w pętli IF używam String.Equals( string1, string2)  do porównania naszych stringów bez sprawdzania znaków.  Gdzie dalej jak widać pętla realizuje  :

Jeśli takie same :      zmiana koloru napisów w Label2 na Zielony  i wyświetlenie napisu : Twoja wersja jest aktualna , oraz ukrywa  LinkLabel2   (czyli link do pobrania pliku)

Jeśli się różnią :        zmienia kolor napisów Label2 na Czerwony i wyświetla napis : Nowa wersja  <numer ze zmiennej źródło>  oraz pokazuje linkLabel  umożliwiający pobranie pliku z nową wersją .

Pozostało nam tylko wyświetlenie wersji w programie np na belce Okna robimy wpisując linijkę kodu:

Dzięki czemu na belce programu zobaczymy nazwę i numer wersji :)  oczywiście możemy tak wyświetlać w dowolnym miejscu no dodając linijki :

Gdzie jak widzicie do Text2 przypisałem z formatowany string   ver.1.00, a następnie  wyświetlam go w tekście  Label1  :)

….

Sprawdźcie teraz  działanie  swojego programu  gdy w pliku update.txt  macie 1.00 program wyświetla napis wersja aktualna , a gdy zmienicie na 1.10  pisze że jest nowa wersja do pobrania  :)

Jak widzicie mechanizm prosty i nie wymagający wiele, a dzięki umieszczeniu go w głównej funkcji jest wykonywany na starcie :)

Przechwytywanie

Teraz już wiecie jak łatwo można informować o aktualizacji naszego programu. Oczywiście możemy teraz do woli kombinować,  i mieszać wersjami :)  Opisywany sposób jest banalnie prosty i to tylko jeden z tysiąca możliwości więc ….

Miłej zabawy :)

Podziel się na:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay