Start z STM32 VL Discovery – 2

Start z STM32 VL Discovery – 2
Razem głosów: 7 co stanowi: 97.14% całości.

Discovery_Kits_t3136big

Firma ST przygotowała dla TrueStudio niezbędne Demo oprogramowanie, które można samodzielnie przerabiać, a jest to po prostu źródło programu który jest wgrany do Discovery fabrycznie.

Można je pobrać stąd :

http://www.st.com/web/en/catalog/tools/PF250863

Pobrane archiwum należy rozpakować gdzieś na dysku. Warto zapamiętać gdzie :) w przykładach FIRMWARE jest rozpakowane na dysk C  w takiej postaci:

C:ValueLineDiscovery/Firmware

Teraz uruchamiamy nasze środowisko TrueStudio (zakładam że udało się już wam zarejestrować i zainstalować :)  teraz bowiem zajmiemy się podstawowym opisem samego środowiska i pracy w nim, będę też używać screenów z opisami z dokumentacji Atollica dla ułatwienia:
obr20
Teraz musimy zaimportować do programu dane z wyodrębnionego folderu DEMA firmy ST, które pobraliśmy. W tym celu klikamy na okienku Project explorer prawym klawiszem myszki i z menu wybieramy Import. Pojawi się nam okienko w którym klikamy na „Existing Project into Workspace” – jak to widać na poniższym obrazku:
obr21
Następnie klikamy na NEXT i oczom naszym ukaże się następujące okienko:
obr22

W tym momencie używamy przycisku BROWSE i wskazujemy właściwy projekt. Jeśli rozpakowaliście plik na dysk C: to ścieżka do projektu będzie taka jak na powyższym obrazku, natomiast jeśli inaczej musicie wskazać waszą lokalizację :)

Po wskazaniu ścieżki do projektu w okienku PROJECTS: pojawi się nasze DEMO.

Zaznaczamy wybór „ptaszkiem” z lewej strony ścieżki do projektu i klikamy na klawisz FINISH u dołu.

Projekt zostanie zaimportowany do środowiska i w oknie Project Explorer  zobaczymy napis DISCOVER ze znakiem + (możemy projekt rozwinąć i zobaczyć wszystkie pliki należące do projektu).

Niestety projekt nie da się skompilować. Dlaczego??  Dlatego że brakuje mu wymaganych bibliotek i innych plików potrzebnych do działania, na szczęście jest on tak napisany, że łatwo nam będzie przypisać właściwe pliki do zmiennych, więc  do dzieła:

2. Ustawienie placu budowy – czyli gdzie trzymamy zasoby:

Nasz magazyn podręczny wymaganych plików (resources) musimy sami wybrać co ułatwi nam bardzo czytelny program konfiguracyjny. W tym celu klikamy na menu Window i wybieramy PREFERENCES (na samym dole) i zobaczymy okienko :

obr231

Następnie rozwijamy opcję GENERAL i WORKSPACE  gdzie wybieramy – LINKED RESOURCES.

Co ładnie widać na obrazku wyżej . Teraz musimy kliknąć na NEW (po prawej stronie), aby dodać nowe źródło do katalogu określonego zmienną CurPath. W tym celu wypełniamy nazwę zmiennej i klikamy FOLDER i przechodzimy do katalogu gdzie mamy nasze pliki rozpakowane, np.

C:/stm32vldiscovery_package. 

Powinniśmy w nim zobaczyć cztery foldery z nazwami:

_htmrsc, Libraries, Project i Utilities

Wskazujemy folder i klikamy OK, tym samym do zmiennej CurPath zostały przypisane nasze zasoby, zamykamy okno i klikamy OK. Teraz możemy skompilować program  i zdebugować.

3. Kompilacja, zapis do procesora i debugowanie DEMA

Aby skompilować program wybieramy z menu PROJECT opcje Build It All lub po prostu wciskamy klawisze Ctrl+B (warto ten skrót zapamiętać, kompilować będziemy bardzo często), pokaże się nam okno pokazujące postęp kompilacji, jeśli klikniecie na Details zobaczycie dokładnie co się dzieje w trakcie kompilowania programu do postaci zrozumiałej dla mikrokontrolera. Jeśli postąpiliście dokładnie z opisem i poprawnie kompilacja przebiegnie bez problemów.

Kompilację możemy też podglądnąć na dole w oknie konsoli gdzie powinniśmy zobaczyć po zakończeniu kompilacji następujący napis:

 Build complete for project DISCOVER

Time consumed: 9484 ms.

Oczywiście czas kompilacji zależy od szybkości komputera i jak wiele aplikacji macie uruchomionych naraz (np. wiaderko komunikatorów potrafi skutecznie spowolnić komputer).

No ale nasz program został skompilowany, czas zatem wgrać go do Discovery.

4. Programujemy PROCESOR

Klikamy w tym celu na zielonego ROBACZKA i co? I nic nie udało się  – i tak ma być dlatego że system nie ma zielonego pojęcia do czego chcemy wgrać program i w jakim środowisku go debugować :) 

No to pokażmy mu co ma robić :)

W tym celu klikamy prawym klawiszem myszki w oknie Project explorer na nazwie DISCOVER i z menu wybieramy PROPERTIES otworzy się nam okienko  takie jak poniżej:

obr24

W oknie tym wybieramy TARGET SETTINGS i  jak widać nic nie możemy tu zrobić, pola są szare i nieaktywne, nie martwcie się, jesteśmy na dobrej drodze. Wyłączamy za pomocą CANCEL w dolnym rogu okna, a następnie w prawym oknie pokazujemy – EDIT Configuration. Tutaj miga kursor w wierszu z nazwą, która jest wstępnie wypełniona „STM32100B-EVAL.ELF” możemy tylko zrobić jedno, kliknąć OK i po obejrzeniu zaskakującej REKLAMY zakupu pełnej wersji produktu zamknąć ją klawiszem  „CLOSE” (trochę denerwuje, ale nic poza tym).

Teraz zakładam że nasze Discovery jest połączone z komputerem bowiem system próbuje połączyć się z ST-Linkiem. Oczom twoim może ukazać się takie coś :

localhost:61234: Not Connect

Co oznacza że włączony jest firewall i debugowanie nie zadziała, bo nie można się połączyć z serwerem który komunikuje się z ST-Linkiem. Dlatego należy wyłączyć zaporę lub skonfigurować tak by nie blokowała komunikacji TrueStudio z ST-Linkiem i zacząć ten punkt od nowa.

Atollic TrueSTUDIO gdbserver for ST-Link.    Version 1.2.5 Pro 

 Developed by Atollic AB for STMicroelectronics

 Copyright 2010, Atollic AB and STMicroelectronics

 

 

Starting server with the following options:

        Persistant Mode            : Disabled

        LogFile Name               : debug_log.txt

        Logging Level              : 1

        Listen Port Number         : 61234

        Status Refresh Delay       : 15s

        Verbose Mode               : Disabled

        SWD Debug                  : Enabled

Error in Initializing ST-Link device

Takie coś oznacza że nie podłączone jest Discovery do komputera :)

Przypuśćmy jednak ze każdy z nas ma teraz na ekranie następujące okienko – czyli wszystko podłączone i niezablokowane:)

obr251

To okienko oznacza ze wszystko jest w porządku i nasz projekt został załadowany do mikrokontrolera, a TrueStudio zarządza połączeniem z ST-Linkiem i mamy stabilne połączenie z naszym procesorem Value Line. Fakt że działa debugowanie możemy sprawdzić klikając na zielonej strzałce obok napisu DEBUG, a zielona dioda na naszym Discovery zacznie migać.  Teraz klikamy na  SUSPEND (wygląda jak symbol PAUZY w magnetofonach), przestanie migać :)  Zielona strzałka RESUME ponownie uruchamia program. 

Prawda że fajna zabawa, możemy sobie zatrzymywać i uruchamiać program w procesorze jak płytę w odtwarzaczu CD :). Gdy klikniemy na czerwony przycisk (TERMINATE) powracamy do okna głównego projektu gdzie możemy wprowadzać zmiany w programie, ale o tym już następnym razem. :)

Spis kursów

Podziel się na:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay

2 myśli nt. „Start z STM32 VL Discovery – 2

  1. Pingback: Kurs programowania STM32 VL Discovery | SunDuino – Nowy wymiar elektroniki

Możliwość komentowania jest wyłączona.