ECO-TRIP Computer

ECO-TRIP Computer
Razem głosów: 3 co stanowi: 73.33% całości.

assembled_tankmpg

ECO-Trip Computer  to oparty o płytkę SunDuino komputerek pokładowy do każdego samochodu bazujący na mikrokontrolerze ATMega168 wspomagający ECO-Driving. Komputerek ten jest ukierunkowany na informowanie kierowcy o konieczności zmiany biegu i aktualnym spalaniu z dokładnością do 0,01l/m. Pokazywanie informacji jest możliwe w :

– litrach na kilometr

– metrach na litrze benzyny

– milach na galon

Posiada zapis charakterystyk jazdy do pamięci EEPROM z możliwością póżniejszej analizy na komputerze. Opcjonalnie umożliwia zmianę parametrów Mapsensora poprzez zmianę napięcia wyjściowego w pełnym zakresie napięcia wyjściowego. Możliwa praca z 4 EEPROMami 24C64 gdzie mogą być zapisane  4 mapy paliwa dla jazdy np.:

ECONO  – najniższe zużycie paliwa – 10%

Econo2 – prawie normalny tryb zużycia – 5%

FAST – czyli podniesienie parametrów i mocy o ok 5%

SPORT – maksymalne ustawienia max. ok 25%

oczywiście cały czas w bezpiecznym dla silnika zakresie,

Standardowo pracuje z wyświetlaczem LCD 16×2, ale jest możliwość wybrania z menu 4 dostępnych wyświetlaczy LCD.

Czyli w menu mamy opcje :

Standard   =  16×2

Expand     =  16×4

BIG            =  20×2

Ultra          =  20×4

Dzięki czemu jest możliwe dobranie wyświetlacza do własnych potrzeb. Zmiana wyświetlacza odbywa się na zasadzie takiej że:

1. Odłączamy zasilanie od układu

2. Odpinamy wyświetlacz 16×2  i w jego miejsce wpinamy np. 20×4

3. Podłączamy zasilanie

 Uk?ład zaczyna pracę jak na standardowym wyświetlaczu 16×2 czyli większość wyświetlacza jest nie wykorzystana, czasem zachodzi też konieczność ustawienia kontrastu dla wyświetlacza.

4. Wchodzimy do menu ustawień i wybieramy zamontowany wyświetlacz np. 20×4

5. Komputerek poprosi o potwierdzenie wyboru (wciskamy klawisz OK)

6. Dokona się reset oprogramowania i po ponownym uruchomieniu mamy do dyspozycji cały wyświetlacz , układ od razu po restarcie wchodzi do menu konfiguracji ekranu gdzie wybieramy z listy informacje jakie chcemy widzieć na ekranie.

Każda zmiana wyświetlacza powoduje przejście do standardowych ustawień czyli na 16×2.

—————————————————————————————————————————-

Poza wymienionymi funkcjami komputerek zawiera:

– powitanie

– zegarek + datę  ( opcjonalnie po dołączeniu układu DS1307)

– pomiar poziomu paliwa w baku (sygnał z czujnika paliwa w baku)

– automatyczne doliczanie zatankowanego paliwa :

 Działa to tak że podajemy jaką mamy pojemność zbiornika paliwa, a podczas jazdy układ odejmuje zgodnie ze wskazaniem przez czujnik i po dotankowaniu układ podaje ilość wlanego paliwa i oczekuje na potwierdzenie czy wartość jest zgodna np:   pojemność baku 45 litrów, zostało nam 1/2 baku czyli 22,5 litra,  dotankowaliśmy 10 litrów, komputerek informuje że dolano paliwa np. 9,2 litra i pyta czy się z tym zgadzamy, jeśli tak wciskamy OK, jeśli nie  możemy skorygować ilość paliwa.  Czujnik w zbiorniku jest dosyć dokładny, ale potrafi przekłamywać o około 0,5 – 0,9 litra co ma tez związek z kształtem zbiornika, sprawdzałem na pustym zbiorniku dolewając i spuszczając paliwo ze zbiornika.

Ktoś może powiedzieć, że skoro skalibrowałem układ do mojego auta to nie będzie prawidłowo pokazywał w jego aucie, jest to jak najbardziej mylne. Układ będzie pracował prawidłowo – dzieje się to tak dlatego, że wskaźnik pracuje na 12V, a więc 12V na wyjściu  =  pełny bak,  poza tym każdy ma czujnik wyskalowany do swojego auta, więc wystarczy tylko dotankować do pe?łna lub do pełnej kreski i skorygować wskazanie w  ustawieniach.

Można to zrobić na oko  – wtedy najlepiej zatankować do pełna  lub miernikiem  spuszczamy  lub dolewamy paliwo aż pojawi się pełna wartość napięcia na mierniku.  Np. mamy zbiornik 35 litrów,  wskaźnik pokazuje nam mniej wi?ęcej połowę, wpinamy miernik i sprawdzamy napięcie na wyjściu i tam pokazuje nam 7,6V  a dla połowy zbiornika jest to 6V, więc spuszczamy paliwo do uzyskania na mierniku 6V i w menu komputerka korygujemy wartość wskazania na   17,5 litra.

Dzięki czemu mamy pewność ze wskazania są dokładne co przy ECO-drivingu jest bardzo ważne podawanie stałej wtrysku nie jest potrzebne, bowiem układ oblicza j?ą automatycznie i zapisuje do EEPROM, jak również koryguje ustawienia. W ustawieniach wystarczy podać pojemność zbiornika/spalanie na 100 km (średnie producenta) i skorygować ilość paliwa w baku.

– Układ umożliwia też pomiar przyspieszenia i automatyczna korektę prędkości. W tym celu korzysta z akcelerometru 3 osiowego LIS35DE  firmy STMicroelectronics, który umożliwia określenie nachylenia urządzenia względem pola grawitacyjnego (opcjonalnie).

Układ na razie cały czas przechodzi testy w 3 samochodach.

Datasheet LIS35DE

11

Alive

Podziel się na:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay

2 myśli nt. „ECO-TRIP Computer

  1. Witam
    Czy jest dostępne oprogramowanie i dokumentacja do tego projektu?
    Pozdrawiam

Możliwość komentowania jest wyłączona.