ATmega8 w SunDuino

ATmega8 w SunDuino
Razem głosów: 3 co stanowi: 80% całości.

Często zachodzi potrzeba uzycia mniejszego procesora w naszym projekcie lub też tak nam sie podoba :) dlatego też jest możliwość ustawienia Mikrokontrolera ATMega8-16PU tak by dzialało z nasza płytką w środowisku ARDUINO IDE.

ATMega8 jest uboższą wersją ATMega168 nie tylko pod względem pamieci której ma 8KB a w trybie ARDUINO tylko 6Kb, ale posiada tez mniejsze mozliwości i mniej funkcji szczegóły budowy w Datasheet dostępnym w Pobieralni.

Do dzieła :

Potrzebne akcesoria:

——————————————–

 – Plytka SunDuino v1.5  lub zgodna

– nowy procesor ATMega8-16PU lub 20PU w obudowie DIL28

– programator USBasp

– oprogramowanie AVRDUDE

– Bootloader dla procesora Mega8 do pobrania w Pobieralni

– Konwerter USB Rs232 FTDI lub inny pracujący w poziomach TTL (5V)

– Oprogramowanie ARDUINO ze strony arduino.cc

plik boards.txt z obsługa Bootloadera w ATMega8  – w Pobieralni


Na początek musimy nowy procesor przygotować do pracy,

aby działał prawidłowo trzeba ustawić właściwe FUSE BITS oraz

odblokować segment bootloadera w pamieci mikrokontrolera.

Wykonujemy to instrukcja:

avrdude -c usbasp -p m8 -B 5 -V -D -e -U lock:w:0x3F:m -U lfuse:w:0xFF:m -U hfuse:w:0xC8:m

Od tej pory nasz procesor jest ustawiony na zewnętrzny zegar 16Mhz i ma odblokowany segment pamięci dla  bootloadera o rozmiarze 1024 słowa czyli 2Kb. Teraz można przystąpić do wgrania bootloadera czynimy to rozkazem:

avrdude -c usbasp -p m8 -B 1 -V -D -U flash:w:m8boot.hex:i

Od tej pory procesor po wciśnięciu przycisku RESET sygnalizuje przejście w stan oczekiwania na

transmisje programu ze środowiska ARDUINO co sygnalizuje szybkim miganiem LED L na porcie D13. Teraz pozostaje nam ustawić Środowisko ARDUINO do pracy z procesorem i wgrać pierwszy program.

Ustawienia środowiska ARDUINO:

… w zakładce Tools/Boards wybieramy opcje Sunduino by SunRiver w/ AtMega8

w zakładce Tools/Serial Port wybieramy właściwy port com dla naszego kabla FTDI np. COM2

Odpinamy programator podłączamy kabel FTDI do płytki , i wgrywamy nasz program :)

Uwaga !!

Jeśli mamy kabel FTDI układ sam się zresetuje , natomiast jeżeli mamy inny konwerter USB Rs232 TTL może być wymagane wciśnięcie przycisku RESET na płytce przed wgraniem programu. Program startuje po paru sekundach od zakończenia wgrywania. Opóźnienie to jest wymagane do poprawnej współpracy z różnymi konwerterami USB-RS232 TTL – tak by użytkownik zdążył wcisnąć RESET i IKONĘ UPLOAD w środowisku ARDUINO.

Podziel się na:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay