STPC czyli Sun Trip Parametric Computer — część 1

STPC czyli Sun Trip Parametric Computer — część 1
Razem głosów: 15 co stanowi: 98.67% całości.

e5f52e87feb07b6caa21a4da5939bfd9

Projekt ten zakłada ulepszenia dostępnego systemu w samochodzie, a głównie chodzi o monitoring parametrów, którego w tym modelu brakuje …  Tu z pomocą przychodzi magistrala CAN z której można odczytać wszystko czego potrzeba. W prawdzie starałem się prace nad całością trzymać ….

…. w tajemnicy jednak w tym miejscu i na tym etapie można już pokazać co i jak wygląda. Najwięcej zabawy i pracy było z grafiką niestety w tym nie jestem dobry więc starałem się podpatrywać te rozwiązania które mi się wizualnie podobały , jak też utrzymać czytelność i komfort  z korzystania ….

Od strony sprzętowej użyłem:

Przechwytywanie111111

Zestawu SOM-STM32F429IG  wyposażonego w 5″ LCD o rozdzielczości 800×480 oraz rezystancyjny panel dotykowy.

HY-STM32F429IG-HY5-LCD-2Zestaw ten opisywałem tutaj:

SOM-STM32F429IG

Oczywiście nie sposób nie wspomnieć iż zestaw ten dostarczyła firma:

logo

Dzięki czemu mam szeroki dostęp do potrzebnych mi modułów jak też i bogate wyposażenie pozwalające na obsługę CAN i EThernetu oraz wielu innych ….

Ethernet będzie też zastosowany w kilku przypadkach głównie do kontroli Kamer cofania i systemu pomocnika parkowania. A szczegóły uzycia ethernetu można doczytac w książce Automotive Ethernet The Definitive Guide

SS100225

Przejdźmy jednak do opisu technicznego o raz funkcyjnego projektu.


Odczyt danych i parametrów odbywa się poprzez magistralę CAN korzystając ze złącza ODB jest to wygodne rozwiązanie i pozwala na uzyskanie wszelkich potrzebnych informacji w zakresie tego co się dzieje w pojeździe.

Uzyskane Informacje :

  • Prędkość i kierunek jazdy
  • Kontrola drzwi
  • przebieg dzienny w km
  • obroty silnika
  • ciśnienie doładowania
  • spalanie: chwilowe w L/h, dostępne paliwo , spalanie właściwe , zasięg na dostępnym paliwie
  • kontrola ciśnienia w kołach i temperatura kół
  • stan układu hamulcowego

Oraz wiele innych pomniejszych informacji …


Kontrola ciśnienia w kołach odbywa się za pomocą popularnych czujników TPMS Siemensa które nadają w paśmie 433MHz są proste do okiełznania aczkolwiek ….

d4a5e32c1476c900139905eb0d3429b2

nieco kłopotliwe .. tak posiadam na tą chwilę używane od Jaguara X-Type i jak się okazało mają swoje problemy związane z wiekiem użytkowania i niedomaganiem bateryjek.

c53d332d4d6138d968a02d1dd6b455ac

jeden się okazał całkowicie wadliwy i postanowiłem go rozbebeszyć  ….

ebb6c4048712a66f8eb61c2260bb2e33

Spowodowało to też przygotowanie ekranu błędu odczytu z TPMS …

Jak wspomniałem Czujniki ciśnienia pracują w paśmie 433Mhz do ich odczytu zastosowałem moduł oparty na układzie  CC1101 dostarczonym przez Texas Instruments

dab77599c7575c65e42b760263d18c04

Odczyt odbywa się co 1 sec.  i prezentowany na ekranie widocznym wyżej.


Kolejnym modułem jest przydatny w autach terenowych Inclinometer czyli miernik przechyłu, który zrealizowałem na yroskopie LSM9DS0 iNEMO, który otrzymałem od STM wspomaganym przez L3GD20…

740628865f009cf60f15fa8345cfb9c0

a całość informacji prezentowana jest na graficznym obrazie, który pozwala szybko ocenić informacje o możliwości wywrócenia się ….

40e8e38cccc29d19996db68d9065b530

Oczywiście jeszcze ta część wymaga wiele pracy , ale to już będzie przeprowadzone docelowo w pojeździe po zamontowaniu i uruchomieniu gdyż będzie konieczna kalibracja i ustawienia ..


Oto niektóre dostępne informacje i ekrany w STPC:

 

14bf16f388386ff52629e7c6e49f40a9

621d5a6310c36d00dd65b31b9459a139d4a5e32c1476c900139905eb0d3429b2

5df315dc50f013cca10f42b406efca4f

Oczywiście prezentacja informacji w Trip Computer to jedno , ale mamy tu też dostęp do możliwości zmiany niektórych parametrów pracy silnika i elementów zawieszenia oraz sterowania dodatkowymi funkcjami — np doładowanie i zawory od podtlenku Azotu oraz możliwość podglądu i cześciowej edycji map paliwa.

2cba92766ea261ac51bee80ba93b72e7

a81ec2de977eaf3fef8e26d1fdc37cef

Tą częścią dodatkowo zajmuje się moduł wykonawczy oparty o mikrokontroler ATmega 3289PV, płytka była zamówiona u Happy People Republic of China  jakość wykonania jest na światowym poziomie.

356cb9491ad1262a51f3bf35682ceb89

Dysponuje on szeregiem wejść i wyjść , dla DS18B20, PT1000, oraz wyjśćiami przekaźnikowymi do sterowania elektrozaworami (selenoidy)  oraz zawiera na pokładzie zasilanie wraz z filtrowaniem i separacją  dla SOM-STM32F429I , z którą komunikuje się poprzez RS485 i UART .

Dodatkowym modułem w całości będzie zestaw głośnomówiący Bluetooth który na chwilę obecną już prawie funkcjonuje a oparty o ukłąd SoC CC2640 dodatkowo w projekcie przewidziałem kontrolę alarmu i powiadomienie GSM oparte o modem GPRS m590e, oraz możliwość sterowania niektórymi funkcjami i nadzorem via WIFI /GSM poprzez aplikację na WindowsPhone (na razie nawet nie tyknięta nawet małym palcem)

Projekt powstał do samochodu Land Rover Freelander i nie stanowi rozwiązania uniwersalnego gdyż wszystkie komendy jak i odczyty sa dostosowane właśnie pod ten konkretny model.

Aplikacja na układ wykonawczy m3289PV została napisana w C dla AVR pod kontrolą ATmel Studio mikrokontroler został zaprogramowany przez AVR Programmer MkII PRO opisywany tutaj:

http://www.sunduino.pl/testy-bojowe-avr-programmer-mkii-pro/

Aplikacja dla SOM-STM32F429IG została napisana w środowisku Visual Studio 2015 Community  w języku C# pod microFramework , z którym początki opisano w książce wydawnictwa BTC  pt.

Podstawy .NET Micro Framework dla mikrokontrolerów STM32 w języku C#, autorstwa Krzysztofa Gońki

podstawy-net-micro-framework-dla-mikrokontrolerow-stm32-w-jezyku-c-sharp

w której autor opierał się na dedykowanym zestawie STM32F429I Discovery , a której osobiście nie miałem okazji przeczytać gdyż jeszcze nie zakupiłem jej aczkolwiek na pewno jest to ciekawa pozycja dla chcących rozpocząć zabawę z  C# .Net dla STM32F429I , którą warto posiadać w swojej biblioteczce.

Obecnie trwa oczekiwanie na obudowę wyświetlacza nawigacji z samochodu Toyota Avensis, który po dostosowaniu będzie odpowiedni dla całego STPC .

Na tą chwilę to wszystko …   w dalszych częściach objawią się filmiki i zdjęcia obrazujące pracę układu w środowisku docelowym jak też i częściowe opisy odczytu nie których parametrów samochodu z ODB jak też kilka ciekawostek.

 

2 myśli nt. „STPC czyli Sun Trip Parametric Computer — część 1

  1. Cześć, masz może jakieś materiały na temat dekodowania CAN busa ?:) swoją drogą zaciekawiłeś mnie że można pisać w C# pod STM32:)

    • Ano można w C# spokojnie pisać , ale nie na wszystkie STM32 na tego jednakowoż tak :) i Kilka innych gdzie się mikro framework mieści

Możliwość komentowania jest wyłączona.